;)

ikUtlah saYer~

Wednesday, July 4

Pada Saat Kita Berkata...



Adakah anda tahu sahabat anda sentiasa bersangka baik dengan anda? Tahukah anda pada saat anda mengata sahabat anda itu dan ini, sahabat anda pula memuji anda?
Pada saat kita mengatakan teman sebilik kita seorang yang "tidak pembersih", sahabat kita mengatakan yang kita ini seorang yang rajin belajar, taat kepada perintah ibu bapa dan menjaga hubungan dengan Allah. Tidak pernah sekali pun dia mengatakan perkara yang tak baik tentang kita. Tak pernah sekali dia membuka aib kita kepada orang lain.
Pada saat kita mengatakan 'mood' untuk belajar hilang sebab rakan kita pinjam buku kepunyaan kita, kita lupa yang sahabat kita pernah keluarkan duitnya untuk belanja kita makan waktu poket kita kosong tidak berduit dulu... Pada saat itu kita lupa jasa baik dia kepada kita.
Pada saat kita berkata di Facebook, "Hari ini aku sakit hati dengan sahabat aku kerana dia menyorokkan barang aku (kononnya) untuk suka-suka", sahabat kita pula memberitahu orang lain bahawa kita adalah orang yang sangat hebat, kuat pendirian agama dan mempunyai kepimpinan yang menyerlah.
Pada saat kita mengatakan yang kawan kita tak pernah bangun lebih awal daripada kita jesteru dia selalu menyusahkan kita kerana kita terpaksa mengejutkan dia setiap pagi, kita lupa sahabat kita tak pernah beritahu orang lain yang kita pernah mengambil hak dia tanpa pengetahuannya. Kita pernah pinjam wang dia tapi lupa untuk memulangkannya semula. Sahabat kita tak pernah mengungkit hal itu.
Pada saat kita mengatakan sahabat kita tak pernah gosok baju sebelum ke kuliah, malas mandi dan kuat tidur, kita lupa yang sahabat kita pernah bekalkan ubat waktu kita demam teruk dulu dan bersengkang mata semalaman menjaga kita. 
Pada saat kita mengatakan yang rakan kita seorang yang pelik, suka berpura-pura dan busuk hati, rakan kita sedang sibuk menguruskan kenduri doa selamat untuk menyambut hari lahir kita. Rakan kita sanggup mengeluarkan wang belanjanya sendiri untuk memastikan hari istimewa kita itu berjalan dengan lancar supaya kita gembira.
...
Sahabat sekalian, ini peringatan untuk diri saya sendiri. Selemah-lemah ukhuwah adalah bersangka baik, maka tentera syaitan cuba untuk mereka-reka punca pergaduhan dengan menggalakkan bersangka buruk. Perbanyakkanlah doa supaya dijauhkan daripada hasutan syaitan, insya-Allah...
Allah SWT berfirman:
"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. "
(Surah al-Hujuraat, ayat 12)
Dengan mengikut suruhan Allah untuk berbaik sangka, hidup kita akan lebih bahagia, insya-Allah. Percayalah kepada Allah yang Maha Mengetahui, Maha Berkuasa, Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Apabila keliru dan mempunyai masalah dalam kehidupan, rujuklah panduan hidup yang telah diberikan oleh Allah kepada kita iaitu Al-Qur'an dan As-Sunnah :)
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya.
"...boleh jadi kamu membenci sesuatu sedangkan ia baik untukmu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan ia buruk untukmu. Allah mengetahui sedangkan kamu tidak tahu."
(Surah al-Baqarah, ayat 216)
kami di sem 1
kami di sem 4
sem0ga persahabatan ini akan kekal sehingga ke Syurga~Amin :)


Monday, July 2

KERINDUAN~~

sy SAYANG Allah
sy SAYANG Rasulullah
sy SAYANG Umi N Abah sy
Sy SAYANG Sahabat2 sy

sangat2 RINDUkan mereka :(
x saba nak balik uma~~
nak gaduh2 gn Amir..haha
raye ni..InsyaAllah abg long sy n my kakak ipar n my only one niece balik kg..huhu
Umi da sgt2 hepi..yela..mak mne yg xsyg anak..kn?huhu

my ONLY neice..HAna Lutfiya bt Mohd Afzainizam bin Mohd Anual
MY families..sume ad kcuali along,angah n sy... :)

guess what..ase cm da xsaba nk abis study..ag 2ta0n padahal tuh..haha
bkn sbb nk kawen ye..
xsaba nk abis stuudy sbb sy nk kje n nak capai impian umi n abh sy..huhu
ape?hmm..biarlah rahsia ye..huhu
d0akan ye bia sy mmpu laksanaknnye..huhu
kalau boleh xnak kawen awal..huhu..
tapi kita hanya merancang kan?
Allah yg tentukan segalanya..

p/s : ble tgk org kawen mmg kite aut0matik ase cm nk kawen gak..sbb tgk d0rg cm hepi gle..tapi kite kne tgk gak sma ada kite ni da ready atau x..n 0pc0ss..lw sy..mmg sy xready ag..huhu
byk ag bnd yg perlu diselesaikan sblm nk pk sal kawen2 bagai ni..huhu
tambah2 ble cal0n p0n xd ag..hehe.. :)

SEUMUR HIDUP :)

salam..
wah..da terlalu lame x update bl0g..
nape?sbbnyeee..LUPE passw0rd..haha..ble passw0rd x igt..alamtnye mmg xleh bukak laa..huu
ni p0n ase cm mls gle nk update..
nk p0st gaambar2 je spnjg sem4 berlangsung..
skang gh cuti..2 bulan ase cm 2ta0n..
sbbnye bru bpe ari cuti tp da B0RING thp ap ntah..haha..
baru pas Final Exam..
sem0ga Allah melembutkan hati pemeriksa2 kertasku..Aminnn :)
gh mkn PISaNG!! haha.. i luv this pic :)
dylaa dtg wt lwtn kt FSU..huhu..da lme gle xb'gmbr gn BLC7~~hee
3 pic ni kt tmpt kit0rg slalu lepak..Res Sri Sahabat~~mkn je kjenyee
last day at sutera indah~~wif my sis :)
c0mel :)
ni gh interview Dr Kamal utk pr0jek Mabahith~~smpt ag snap..haha
f0kus utk kura2 ye lbey sket..haha..
SPARK time :)
and utk pengetahuan sume..
ramai sgt kwn2 sy kawen taa0n ni..ad la lam 5-6 org..huhu..
agak FRUST GLE xdpt g..huhu
frust sesangat!!!
btw..sem0ga mereka bahagia hingga ke syurga :)
bwh ni gmbr2 kawen Syarifah Syahida Wafaa n her husband Syed Ihsan :)
lawa kannnn! seriously sdey gle xdpt g..huu :(
bwh ni pulak gmbr kawen my juni0r~~langkah bendul tuu..haha
sem0ga bahagia buat Humaira' and Nazirul Mubin..
dua2 gh study ag..Jordan :)

ni lak gmbr slh s0rg kwn sy gak..even xd la rapaat sgt kt sk0la dlu..
Iman n her Husband..

hmm..selesai..ag 3 org..bakal kawen time raye nt..
harap2 dpt la gi..huhu
da lme sgt xjumpe kwn2..huuu

p/s : d0a utk hari ini..Ya Allah..Kau berkatilah hubungaan yg telah diikat hanya krnMu ini..
sem0ga hubungan ini kekal hingga ke Syurga..Ya Allah Ya Rahim..
Kau jatuhkanlah hatiku ini hanya kpd sese0rang yg melabuhkan cintaNya hny pdMu..
Kau berikanlah aku se0rang suami yg s0leh yg mampu menjadi Imam kpdku dn anak2 kami nt..
Andai benar dia jod0hku..Kau tetapkanlah hati kami agar tdk terjatuh dlm lembah maksiat..
hanya padaMu aku berserah dan menyerahkn cintaku ini~Aminn :)



Tuesday, February 28

Alhamdulillah :)

assalamualaikum... :)
huhu..da bpe lame agaknye sy x meng"update" bl0g ni...huhu
byk bnd nk tulis..tp "rajin" sgt nk menaip..:)
anyway...skang da stat sem baru..
mknenye..sy da sem 4..!
sekejap je kan??
pejam celik..da hmpr 2 ta0n kt usim ni..
semalam...
27 FEBRUARI 2012
my b0rn day..:)
sgt2 hepi..:)
guess what??
kwn2 sy wt suprise party...huhu
mkn kek "SECRET RECIPE" tuu..hehe
kek aiskrim :)

xtau la idea sape..but i'm really2 hepi...
skang...sy da xmcm dulu..
yeke??nape??
biarlah rahsia..biar sy s0rg je tau..huhu
Allah kn0w me Best :)
sem ni..byk azam baru..
bese laa..tiap sem kene la tetapkan azam...hehe
azam sem ni??
nk study bt0l2..xnak da main2 cm sem lepas..huhu
even, result sem ni agak ok..
tp sy xleh duk senang ag..huhu
sgt2 bersyukur gn result sem lepas..
dpt bape??hehe
sem ni..kne study bt0l2..br leh jd dean list..
insyaAllah..:)

Friday, January 13

I HAVE TO........

assalamualaikum~
hmmmmm...
skang ni..6 paper da lpas..
there's 0nly one paper left..
~TARIKH MAZAHIB~
ni..br pas siap kemas2 buku..
kit0rg kne k0songkan uma msg2..
sbb..dga2 cte..dak kk1 akan tgl sini time LSP d0rg nt..
s0..nk xnk..kne la kemas gak..ye x??hehe
actually....
there's s0 much thing in my mind right n0w..
smp2..xley nk study..xley nk f0cus..



sy risaukan mcm2 bnd...
last2..diam2..air mate yg kua..
xtau la nape..skang ni..airmata sng sgt2 nk kua..
but, i can't tell any0ne b0ut this..
ad yg kwAn2 sy tau..



tp..even i told them b0ut this..
it's still stuck in my mind..
just like the glue...
n the m0st hard thing i'd t0 do..
i wanna tell "u" but i can't d0 it..
just bcause...s0mething~




hmmmm...
h0pefully..everything g0nna be 0kay..
cepat atau lambat..
sem0ga ianya akan kembali seperti asal...


p/s : always pray t0 Allah...
tell Him what's our pr0blem is..
eventh0ugh HE already kn0w it..
then., we'll feel peaceful n calmness~
insyaAllah...
KERANA..
ALLAH ADALAH SEBAIK-BAIK TEMPAT UNTUK MENGADU
DAN SEBAIK-BAIK PENDENGAR






Tuesday, January 3

FINAL EXAM!!!


examinati0n time~huhu
0ppss..lupe nk bg salam..hehe
assalamualaikum semua..:)
sihat x??lw xsihat tu..cepat2 la makan ubat ye..
kalau xnk mkn ubat..ketawa byk2..
sbb..ketawa adlah ubat terbaik~huhu
well..exam final da muncul..
ari ni da abis 1 paper..fiqh muamalat..
alhamdulillah..b0le la tahan s0klan dy..
da wt yg terbaik..tgl tawakkal n d0a byk2..huhu

tgl ag 6 paper asenye..ntah laa..huhu
xtau nak cte ape..
cume..nk ckp siket laa..
asenye laa..sem ni..sy byk main2 laa..
study p0n lbey kurang je..
bajet nk DEKAN..tp..study??hampeh..
stay up??br bape kali je wt..
sbbnyee..ntah laa..asyik main je..
sy hrp sgt..dpt wt yg t'baik sem ni..
SY NAKKAN ANUGERAH DEKAN!!


d0akan sy ea..
slh satu sbb nape sy nakkan anugerah tu..
sbb..sy nak GEMBIRAKAN hati Parents sy..
sy xnak d0rg fikir yg sy ni asyik main2 je even bnd tu bt0l..haha
sy nak tandingi abg sy yg kt Ukm tu..
result dy always gempak..
sy??huhu..biarlah rahsia..
tp..ape2 p0n..
I'M TRYING MY VERY BEST..
n i h0pe..this g0nna be REAL..
not 0nly angan2 k0song..
please Pray f0r me..:)


p/s : d0a2 gak..yg penting usaha..berusaha la yg t'baik utk menjadi yg t'baik..
n ingat gak..seBerjaya mna p0n kite...pastikan kite berjaya gak
lam agama kita..berjaya di Akhirat..insyaAllah..dunia akan menyusul :)
selamat menduduki peperiksaan buat sume yg mengenali diri ini..hehe