;)

ikUtlah saYer~

Friday, February 25

keSUKAanku...!

cutenye la dy~huhu
c0melnye~

please give me a big smile~


gARField~suke sangat2..tembam semacam..lawa!!
kucing~t'ingat kt sese0rg bile tgk kamu~tak0t n geli gn kucing sbnrnye..tp suke sgt3 tgk pic dy..

panda~ sy.........

ha..ini adalah kesukaan sy..hamster..even tak0t nk pgang..suke sgt3

aiskrim kiwi~my fav..enak skali..haha..lw sy sdey + stress..aiskrim adlh pilihan sy..tp skang ni..xd mase da nk mkn aiskrim..n mybe dy da xjd pilihan hati sy skang...

actually..sy suke tgk pic2 cm kt atas 2 bile sy tensi0n n stress..ramai yg ckp pelik n mcm2 kt sy..still sy suke tgk..bg sy..pic2 ni leh ilangkan ase sakit sy..disamping mengingati ALLAH..sy suke tgk bnd2 ni..mmg pelik sebenarnye..suke tgk pic kucing tp xsuke kucing..suke sgt gn hamster tp geli nk pegang bb dy haiwan b'bulu n sy sgt2 alah gn bulu..huhu..garfield..xtau nape..mmg suke sgt2..bile tgk cite dy..ase t'byg2 dy gh mnari..huhu..cute sgt..haha..( ape jns perangai la aq ni sbnrnye )..k0rg xyah la pelik sgt ye..cm nana ckp..wt bese2 j..huhu..




ya ALLAH~tenangkan hatiku..hilangkan segala kerisauan..musnahkan segala ketidak tenteraman hambaMU ini..aq hanya HAMBAMU yg lemah ya ALLAH..aq tau Engkau xkan menguji sese0rang hambaMu melebihi tahap kemampuan kami..namun..aq tetap mem0h0n padaMU..Engkau adalah kesayanganku..Engkau yg Maha Penyayang..sayangilah sahabat-sahabatku..tanpa mereka..hilanglah seri hidupku..Engkau yg Maha Pengasih..kasihilah ahli keluargaku..tanpa mereka..siapalah aq..sayangi dan kasihilah kedua IBUBAPAku..tanpa mereka..hidupku bagaikan tidak sempurna..lindungilah mereka yg berusaha menggembirakan ku..yg berada di sekelilingku..lindungi mereka dari segala kecelakaan..hanya padaMu aq meminta krn aq tau..Engkau Maha Pemurah..ya ALLAH~dgn apa saja yg t'jadi dlm hidupku kini..Engkau redhakanlah hatiku untuk menerimany dgn hati yg t'buka..pasti ade hikmah disebalik kejadian ini...hindarilah aq dari bersikap dgn sikap yg kurang el0k..yg bisa membuatkan 0rg disekelilingku terluka..
ya ALLAH..ya ALLAH........amin ya ALLAH~

mem0ri 25 febRUAri 2011~

asSALAMualaikum~salam sejahtera =p

             there's n0tim 2 st0ry ab0ut..ari ni besday my mates~nor HAZLINA bt shaharuddin~da 20 ta0n da um0r awak 2..matured2 sket..huhu..thanks 4 being my friend..even kite asyk gad0h2..abeh 0rg stress gn kite..haha..

         ari ni gak..ari last anta assigment business management~n ari ni gak la kit0rg wt kje..ape nak jadi la..byk sgt pr0blem kit0rg..xtau nk ckp cne..sbb  2 last2 mnit baru ley wt..tensi0n gle sbnrnye..need s0me0ne t0 letting 0ff this feel..argh..tp alhamdulillah..sumenye da selesai..byk t0l halangan kit0rg ari ni..da siap2 taip sume..tgl nk g print j..ujAN turun gn lebatnye..huhu..hujan rahmat..tp mmg cuak gle ah..tyme 2 da dkt2 k0l 4..kit0rg (sy + n0rli + uyun + miera) usaha c0l keta sewa nk g kampus..yg len (nana + nisa) sy suh g lu bb risau k0t2 nt puan ad tny ppape..xd s0rg p0n wakil..tp mslhnye sume keta full smp mlm...ad0i la..mmg pasrah gile..last2..ujan agak reda k0l 4.30..ki0rg amek keputusan jln kaki..

        tak0t sebenrnye..bab guruh masih ade..mmg tak0t sgt3..ujan ag rintik2..abeh basah..apatah lg sarung kaki..rumput basah..da jd cm k0lam kt cansel0ri tu..pasrah j la..men jln j..sbb nk anta assigment..lw x..mmg xg tr0s da..pas tu t'nmpk ulat bulu..banyak sangat33..geLLLiiiiiii sangat33..arghh..sy xley tgk bnd2 cm ni..mmg meremang abeh ah..gelinye..da la byk gile..jln mmg cm kaki xpijak bumi j..huhu..

          pastu..lam k0l 5 lbey..smp pkp..c0l Pn qaMARIna ckp lambat sket anta..puan ckp 0k..huhu..siyesly..mmg sp0rting ah puan~huhu..print siap2..n then g anta..smp sne..dkp 2 mmg da k0song da..tgl bpe 0rg j..gh ckp2 gn puan..pas tu dpt brite bruk lak..actually..kit0rg ad 2 assigment..tp yg 1 ag tu..puan xckp p0n kt kit0rg..just dak2 FKP j yg wt..s0..bkn slh kit0rgn kit0rg dberi mase smp next week lak ntuk siAPkan kje 2..alhamdulillah~n al0t 0f thanks kpd sape yg t'libat..k.fathyn~juru taip..k.dalila~t0l0ng tag kad matrix..fasih~jurucall..haha..n arjuna2 blc 8 yg sudi t0l0ng kit0rg..even xknl k0rg tp at least tau name..huhu..by the way a l0t 0f thanks..

Saturday, February 19

seMINGGU berSAMAmu~


Wahh..byk sungguh bnda yg jadi mgu ni..huhu..byk sgt kenangan..manis + pahit = ???haha


Isnin~
Mulekan ari cm bese..pagi2 ag da kalut bb kuliah fiqh..tak0t gile bb cm bese..takut kne halau..huhu..tp sbtu gn ahd ari 2 abeskan mase ngadap “madah” ni j..xtgk p0n sbjek len..huhu..tp Alhamdulillah mo0d ustaz 0k ari 2..tut0r p0n 0k gak..dy xs0al p0n..hihi..law~dr.said0na..best..agak paham la ape yg dr. aja..law 0f t0rt..=p
Mlm lak..ade pr0gram dial0g anjuran MPP..dial0g sal bible..best sgt2..pnye la nk tgk..smp p0nteng kuliah bisness mlm 2..huu..tp bt0l2 best…ad 3 0rg ahli panel..d0rg ckp sal pglmn d0rg temuramah paderi2 kt ngra kita..huhu..xrugi sape yg g..dkp3 mlm 2 mmg full ah..smp b’diri sume..kt tangga 2 xyah ckp ah..full..haha…sume smgt nk dga dial0g 2..


Selasa~
Cuti umum..sempena Maulidur Rasul..gr0up bisness kit0rg SINERGI 7 ( sy,nana,k.fathyn,uyun,mira,k.ct,nisa,n n0rli..fasih j yg xg..)..g melawat kilang kerepek kt Banting,Klang..uyun pemandu planc0ng kit0rg..nek ktm smp KL sentral pas 2 tuka train nek yg nk g Klang lak..pas 2 nek bas nk g Banting..fes tyme k0t nek bas yg 99% penumpang sume laki n sume kaum cine n india..tak0t gile ase..tp yg peliknye..d0rg sume ckp b.melayu..xd s0rg p0n yg ckp gne bhs d0rg..tgklah..btapa d0rg martabatkan b.melayu wlup0n ad la bny pelat2 sket..huhu..pas 2 benti kt Banting, tgu mak uyun amek kit0rg..kit0rg g uma uyun lu..nk s0lat..pas siap2 s0lat sume,lunch lak..mak uyun masakkan ntuk kt0rg..best..huhu..ase cm susahkan 0rg lak..pas 2 tgu ayah uyun blk kje..bb parent dy yg akn bwk kit0rg g kilang 2..JAEZ INDUSTRIES..agk ja0h gak..lam sejam gk la..smp sne..tgk3 da ade 1 gr0up yg g situ gak..gr0up dak kls k.fathyn,yana,gn uyun..nseb kit0rg malang sket ari 2 bb d0rg sbnrnye kje stgh hari j ari 2..pengurus d0rg,hj Jamaludin xd p0n..krani dy p0n xd..kit0rg juz leh amek gmbr j..ni ad la sket2 gmbr kit0rg b’sama krepek2 yg kilang d0rg wt..huhu..pas 2..balik tr0s..tp sblm 2 beli kerepek lu..eskrem..0rg 2 bg air free..huhu..tau x..kit0rg x sgka p0n parent uyun akn anta kit0rg smp kk1..igtkan g ktm..tgk2 smp 0ztel d0rg anta..huhu..baek sgt3..amat2 berterima kasih kt uyun gn parent dy..pengalaman yg baik ari 2..huhu..




Rabu~
Haha..ari ni mmg ari yg amat2 memalukan..nk tau nape..haha..bilik sy kt aras 4..pas 2..xtau mngelamun kt ne tyme nek tangga 2..st0p kt aras 3 j..pas 2 gn selamba j jln straight k0non2 nk g bilik..pas 2 t’prasan k.Hasiah ad kt dpn..gh nk bukak pntu bilik dy..haha..tyme 2 la br perasan slh aras..haha.,malu gile2..dah la dak2 ni ade gak yg tgk..malu2..nana lak..dy xpgl p0n tgk sy ms0k aras 3 2..haha..dy igt sy nk jmp 0rg kt situ..mak aih..penat gelak..mmg malu gile ah..haha
Mlm 2..kit0rg kt kk1 ad pr0gram b’sama Naib Cansel0r..sume wajib trun..tp kit0rg wt selamba badak j xturun..sume dtg blik kit0rg..bb nk dscuss s0klan law..es0p ad tut0r law..kne jwb s0klan ta0n2 lps n hfal ape2 yg pt0t..huhu..


Khamis~
Ape ek jadi ari ni..hmm..xd pape k0t..ha..pg2 ag da c0l uma..ckp gn my l0vely br0..the y0ungest 0ne..huhu..rndunye..dy bl0m g sk0la ag tyme 2..skang pra sk0la..umi ckp dy mls g sk0la skang..risau la..mybe bb da lme sgt g sk0la..dr um0 3 ta0n ag dy da g sk0la..ms0k pasti la..tadika la..huhu..pas 2 dy ckp..xbest g sk0la skang..bb lw g..ckg juz suh tgk tv..tid0..haha..pelik3..
hmm..sbnrnye kit0rg xd kls ari ni..juz mlm j..tut0r law..tp ustzh b.arab wt kls ganti..b.i mdam Dalila cncel…bb mdam ad hal..hihi..balik 2..penat sgt..tid0~bb smlm tid0 lwt..gara2 nk siapkan kje sir akhdiat yg sbnrnye kne anta ari jumaat tp dsbbkan ad mslh “besar” yg di hadapi 0leh “sese0rang”..dy suh sir batalkan kls ari jumaat n kje 2 kne anta ari kames..kalut r kit0rg bb sume x wt pape p0n ag..mmg xtid0 mlm sume..huhu..bgn tid0 2..k.ct dtg bilik ckp kls law btal..actually agak sdey..bb br j smgt nk blaja sal law 0f t0rt..tp suke gak bb xbace pape p0n..lw sir tny..i.ALLAH xley jwb k0t..haha..mlm 2..kit0rg b’tungkus lumus siapkan kje bi sir akhdiat..bb es0p nk anta..xjd anta ari ni bb d0rg  ckp ley anta es0p..huhu..tangguh kje j kje~
my y0ungest br0..amir edham!miz ya' deq..huhu

Jumaat~
Cuti umum bagi kit0rg..BLC 5..bb kls bi gn bisness batal..tp ramai yg g wt visit kt kilang2 t’pilih..ad yg g yakult..ad yg g kdai r0ti..huhu..sy..gunekan ari ni..rehat puas2..huhu..penat seminggu perah 0tak..hehe..catat rek0d xmakan nasik p0n ari ni..ujan~
Mlm lak..k.fathyn ajak tid0 bilik dy..k0nonnye nk tgk cite..skrip 7707..cite seram..huhu..ade skali uyun,mira gn k.dalila..yana balik uma..mmg seram ah..sume tgk smbl2 tutup mata sblah..haha..penak0t pnye pasal..pas abes cite 2..smbg tgk cite 4 madu lak..tp tyme sume da t’tid0..tgl aq s0rg j tgk..huhu..


                                               Sabtu~
Haha..ari ni la ari sabtu,..k.fathyn ajak jln2  survey uma sewa..kit0rg sewa keta kwn k.fathyn..mira jd driver..uyun gn nana p0n ad skli..kit0rg g 5 0rg..k.fathyn~kon0nnye nk g k0l 8.30..pnye la beriya kjutkan kit0rg..xnk lmbt..laz2..dy tun k0l 9.30..kit0rg lak y g awal..haha..penat menunggu..hehe..pas 2..waa!!epi la k0nonnye da nek keta..nk g breakfast..jln pnye jln smp t’lepas kt highway nk g nilam..huhu..bpe kali d0k men u-turn j kje..haha..mne taknye..xtau nk g mne..men jln j..haha..laz2 kit0rg g mkn kt kdai yg dkt gn sutera indah..mkn r0ti canai..da lme mngidam..huhu..pas tu tr0skan misi sbnr kt0rg..jln2 cr uma..mule2 g kt desa anggerik..amek c0ntact n0..byk uma yg t’biar..menak0tkan j..penuh lalang..hisy..seram~huhu..pas 2 ad 1 uma tu..lawa sgt..kit0rg tr0s c0l..tg sdey gle bb br j ad 0rg c0l nk kan uma 2..melepas la kit0rg..huhu..smbg ag..kali ni g acasia lak..byk k0s0ng..c0l skli ag..tny bpe sewa j p0n..d0rg ckp rm1100..hmmm..agak mahal ye..huhu..pas 2..gn x disangka..1 kjadian yg amat2 memalukan t’jadi..tyme trn bukit acasia 2 nk menghala ke desa jati..keta 2 mati..igtkan r0sak,,upenye..haha..minyak abeh..hahahaha..lawak gile ase..mne taknye..gn bangganye jln2 bb tgk meter minyak full..upe2nye slh tgk meter..pi tgk temperature,..mmg la sentiasa full..haha..pas tu..nak xnak..t’pakse la tebalkan muke mntk t0l0ng 0rg..huhu..nsb la ade “sese0rang” baik ati nk t0l0ng kit0rg..malu gile ase..xtau nk s0r0k ktne muke ni..haha..xpenah2 bnd ni jadi..fes tyme k0t..haha..tgu la “sese0rang” 2 dtg..dy g beli minyak..huhu..agak lame gk tgu..smp kit0rg smpt aje b’gmbr..haha..kit0rg ni mmg muke suke b’gmbr..huhu..xlme pas 2 dy dtg gn kwn dy..tuangkan minyak lam tangki..huhu..waa!!baiknye la..haha..malu gile sbnrnye..tp wt selamba j..haha..thanks sgt2 kt “sese0rang” n kwn dy 2..sem0ga ALLAH memberi balasan yg setimpal gn ape yg telah k0rg wt ntuk kit0rg..huhu..pas 2 kit0rg smbg jln g giant..nk bli brg sket..mkn eskrem!!!pas 2 singgah mnum kt acasia..lalu kt tmpt “kjadian”..sume t’gelak..haha..t’ingat pristiwa mnis kt situ..haha..pas 2 balik..wahh..penat sgt2..huhu..


Ptg td..k.fathyn ajak men badmint0n..huhu..hlangkan stess…k.fathyn ah gh stress..nset dy r0sak..t’sepit kt pntu keta..screen pecah..kesian kt k.fathyn..tp kit0rg xtau nk t0l0ng akak cne..juz can give ya’ 0ur big smile..huhu..akak..xm0e sdey2 ek..ade hikmah kak..ingat tu..huhu..men badmint0n skli gn mira n uyun..selang0r vs Kelantan..n pastinye Kelantan yg menang..haha..best sgt men..smp bulu tangkis 2 tuka 2 kali,..yg laz 2..da bt0l2 nazak..haha..tangan lak br j pas baik dr bengkak..ari 2 da men skli..smp bengkak tgn..skt gle k0t..dy bengkak bb da lme x men..ni p0n da lenguh2 da ni..huhu..tp best men..nk sihatkan n kuruskan bdn..huhu..
haha..xtau la main  k ape ni..smp nazak cm ni..haha~

Ha..itulah kejadian2 yg t’jadi kt sy mgu ni..huhu..sweet mem0ri..haha..best la k0rg ni..
( hazlina _k.fathyn_mira_uyun_nisa_n0rli_k.ct_fasih_k.hasia_k.dalila_syira_ieda)..
harapnye persahabatan kite akan kekal~amin..syg k0rg sume…..












Thursday, February 17

Hari Bunga-Bunga Cinta~


Oh hari bunga-bunga cinta sudah tiba. Pasangan muda-mudi Islam juga tak terlepas mengatur program-program 'bulan madu' bersama kekasih hati. Hari kasih sayang itu dianggap sebagai hari yang harus dilalui dengan mencurahkan sepenuh rasa cinta kepada pasangan. Bukan sahaja pasangan suami isteri, malah yang baru menjalin hubungan cinta sehari juga berimpikan perkara yang sama. 14 Februari tersemat di dalam hati, menjadi kenangan yang abadi.
Tunggu! Sebelum terus-terusan kita menjadikan hari tersebut sebagai hari membuktikan rasa cinta yang deminya 'lautan api sanggup ku redah', ketahuilah sejarahnya dahulu. Apa yang selama ini disambut oleh umat Rasulullah SAW, di mana hujung pangkal permulaannya? Jangan kita menjadi manusia yang tuli, mencontohi dan mengikuti sesuatu tanpa kita mempunyai pengetahuan tentangnya. Allah telah menegaskan, "Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggung jawabnya". (Surah Al-Isra : 36)
Sejarah Valentine's Day
Terdapat pelbagai sumber yang berbeza-beza menceritakan tentang asal-usul Hari Valentine. Yang nyata, tidak satu pun memberi kebaikan kepada kita sebagai umat Islam dan hamba kepada Maha Pencipta. Sedarkah kita, salah satu sebab kewujudan Hari Valentine ini adalah kerana kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol pada tarikh tersebut. Manakala orang yang menjadi dalang kepada kekalahan itu adalah seorang paderi Kristian, Saint Valentine. Lalu, 14 Februari 1492 dinamakan Hari Valentine dan  dianggap sebagai hari kasih sayang kerana Islam dianggap sebagai agama yang zalim. Bukankah dengan menyambutnya, kita sendiri menghina agama kita yang suci? Kejinya jika kita begitu!
Antara sejarah yang lain pula menyebut, Hari Valentine diambil daripada nama paderi Saint Valentine atas kesungguhannya mempertahankan hak para tentera di zaman pemerintahan Claudius II untuk berkahwin. Ini kerana, semasa Claudius II memerintah kerajaan Rom, beliau menghalang tentera-tentera Rom untuk berkahwin kerana pada pendapat beliau, mereka akan lebih kuat dan tabah untuk berperang jika masih bujang. Namun secara senyap, Saint Valentine telah melakukan upacara pernikahan dan ini mendatangkan kemarahan Claudius II. Lalu, paderi itu dihukum gantung pada 14 Februari 269 Masihi.
Fikirkan
Jika kita menjadikan ini sebagai alasan untuk menyambut 14 Februari, dek kerana kesungguhan seseorang menegakkan hak manusia untuk berkahwin, mengapa pula penghormatan itu harus diberi kepada seorang paderi Kristian? Sedangkan di kalangan utusan Allah semuanya banyak berkorban demi cinta mempertahankan agama. Kenangilah rasa cinta dan kasih yang tak terhingga Rasulullah SAW yang banyak berkorban demi kita, umatnya yang amat beliau kasihi. Sungguh, jangan pernah kita meletakkan penghormatan itu lebih tinggi kepada pemimpin dari kaum kafir berbanding pemimpin teragung kita, Muhammad SAW!
Kita sedia maklum, sesuatu perayaan yang tidak berlandaskan agama Islam pasti mendatangkan sejuta keburukan dan kebinasaan. Lihatlah, berapa ramai anak-anak gadis seagama yang telah terkulai layu di tangan kekasih hati hanya demi membuktikan rasa cinta yang berinspirasikan Saint Valentine? Berapa ramai pemuda-pemuda yang menggalas tugas  khalifah di muka bumi melakukan maksiat dan zina demi tarikh yang dianggap keramat itu ? Segeralah kita membendung sambutan Hari Valentine. Jangan biarkan benih kesesatan menumbuh lalu menjadi pohon yang menutupi sinar iman di dalam hati.

Ingatlah firman Allah, "Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahi yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu.(al-Baqarah:120).

Saturday, February 12

meNGApa begiTU suKAr meNCiNTAi ALLAH~??

Mengapa begitu sukar mencintai Allah? Ya, benar. Memang sukar mencintai Allah. Walaupun kita tahu bahawa Dialah yang sewajarnya kita cintai. Budi-Nya, kasih-sayang-Nya, nikmat-Nya terlalu banyak untuk dimungkiri. Segala kebaikan Allah yang dilimpahkan-Nya ke atas kita melebihi kebaikan manusia. Sekalipun manusia itulah yang paling baik dengan kita.
Hatta kasih ibu yang sejati itupun hanya ‘sekelumit’ jika hendak dibandingkan dengan kasih Allah yang melangit. Ya, sekali lagi kita bertanya kepada hati kita… kenapa sukar benar mencintai-Nya? Walaupun fikiran kita mengiyakannya, iaitu lojik dan patut kita mencintai Allah. Tetapi hati kita masih berat, masih sukar merasainya.
Mengapa hati sedegil itu? Untuk mengetahui kenapa, mari kita bandingkan hati kita dengan fizikal kita. Dalam keadaan badan sihat, kita boleh makan dengan berselera sekali. Hadapkan ayam goreng, asam pedas, tomyam atau apa sahaja masakan yang enak-enak, tentu mulut kita dapat menikmatinya dengan lazat.
Tetapi apa kata kalau badan kita tiba-tiba jatuh sakit? Demam selsema menimpa. Tekak kita jadi pahit, selera kita jadi sempit. Ketika itu, hidangkanlah makanan selazat manapun, insya-Allah mulut kita akan menolaknya. Yang manis terasa pahit. Segala-galanya bertukar menjadi hambar, kelat dan meloyakan.
Kenapa jadi begitu? Apakah makanan itu yang berubah rasa atau mulut kita yang berubah selera? Tidak, makanan tetap sedap. Tetapi bila badan kita sakit, selera kita akan pahit. Begitulah hati kita apabila tidak mahu mencintai Allah. Bukan kerana cinta Allah itu tidak agung, tidak hebat, tidak indah tetapi hati kita yang sakit.
Hati yang sakit tidak akan dapat menikmati keindahan cinta Allah seperti badan yang sakit tidak dapat menikmati kelazatan makanan. Jika perbandingan ini dapat diterima, maka kita boleh mengukur tahap ‘kesihatan’ hati kita.
Rupa-rupanya dalam kehidupan ini ramai manusia (termasuk kita) yang ‘sakit’ hati. Bila kita tidak dapat merasai cinta Allah, sebaliknya lebih cinta selain Allah, maka itulah tandanya hati kita sedang menderita kesakitan. Malah ‘sakit’ hati ini lebih buruk akibatnya daripada sakit fizikal.
Jika sakit fizikal akan menyebabkan kita menderita di dunia, sakit hati akibat gagal mencintai Allah akan menyebabkan kita menderita di dunia dan menderita di akhirat. Jika sakit fizikal berakhir dengan kematian, tetapi ‘sakit’ hati akibat lebih parah. Kita akan menderita selama-lamanya di akhirat. 
Mengapa hati kita sakit?
Hingga dengan itu hati tidak bergetar lagi dengan cinta Allah? Bukankah cinta Allah itu fitrah? Ertinya, cinta Allah itu adalah ‘makanan’ atau ‘penawar’ kepada hati manusia. Sebelum menjawabnya izinkan saya membawa satu analogi. Katalah, ada seorang anak yang sejak kecilnya lagi sudah dipisahkan daripada ibunya yang sejati. Oleh kerana ada masalah yang tidak dapat dielakkan, anak itu dipelihara oleh ibu angkat. Masa berlalu bertahun-tahun. Hinggalah anak itu mencapai usia dua puluhan.
Tiba-tiba, si anak mengetahui rahsia yang dia sebenarnya cuma anak angkat sahaja kepada ‘ibunya’ sekarang. Dia pun mencari ibunya yang sejati. Ibu yang telah mengandungkan dan melahirkannya. Maka di hari pertemuan bersejarah itu (masih ingat program Jejak Kasih?), sianak pun bertemu dengan ibu sejatinya ditemani oleh ibu angkatnya.
Saya ingin bertanya, dan anda boleh menjawabnya… pada ketika itu, siapakah yang lebih dikasihi oleh sianak? Ibu sejati yang telah terpisah sekian lama itukah atau ibu angkatnya yang telah memelihara selama ini?
Anda pasti setuju kalau saya katakan, hati sianak akan lebih mengasihi ibu angkat yang telah memeliharanya selama dua puluh tahun berbanding ibu sejati yang baru dikenalinya pada hari pertemuan itu. Walaupun pada lojik dan dari segi rasionalnya, ibu sejati perlu dikasihi berbanding ibu angkat, tetapi dari segi perasaan sianak tidaklah begitu. Sayang bukan paksaan. Sayang bukan pemikiran. Tetapi ia soal rasa. Ia datang dengan sendirinya. Kenapa sayang dan cinta sianak tak mahu bertandang walaupun dia patut merasa begitu?
Kenal Allah Dari Alam Roh
Maka begitulah halnya dengan hati kita. Sebenarnya, sejak di alam roh lagi kita sudah kenal Allah dan mengakui Dialah Tuhan kita. Firman Allah:
“Bukankah Aku ini Tuhanmu? Maka semua (roh manusia) menjawab, ‘Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi.”
Al-A’raf : 172
Di alam roh lagi kita telah mengenal Allah. Bahkan telah mengakuinya sebagai Rob (Tuhan kita). Mengenal Allah ertinya mencintai Allah. Kerana siapa sahaja yang kenal Allah, pasti akan mencintai-Nya. Namun perlu diingat, mengenal dan mengetahui itu berbeza. Mengenal dengan hati, mengetahui dengan akal. Sebenarnya, hati kitalah yang telah mengenal Allah di alam arwah dahulu bukan akal kita. Tegasnya, cinta sejati sejak diri bermula ialah cinta Allah.
Malangnya, ramai manusia dipisahkan daripada cinta sejati itu sebaik sahaja mereka lahir ke dunia. Kita mula dipisahkan daripada cinta Allah seperti seorang anak yang dipisahkan daripada ibu sejatinya. Sejak itu tempat cinta sejati di hati kita telah diambil oleh ‘cinta angkat’. Kita telah terpisah dari Allah. Siapa yang memisahkan kita daripada cinta Allah? Sedih, yang memisahkan manusia daripada cinta Allah kerap-kalinya ialah ibu-bapa mereka sendiri. Ibu-bapa tidak mengenalkannya kepada Allah.
Akibat Benih Cinta Allah Terbiar
Konsep didikan yang bertitik-tolakkan ‘Awaludin makrifatullah’ – awal agama mengenal Allah’ tidak diberikan. Benih cinta Allah yang sudah ada dalam diri terbiar. Tidak dibajai dan diairi. Akibatnya, kita kenal ‘selain Allah’. Maka cinta kita pun beralih arah. Hakikat ini ditegaskan oleh sabda Nabi saw:
“Tiada seorang bayi pun yang lahir melainkan dia dilahirkan di atas fitrah. Lalu kedua orang tuanyalah yang menjadikannya Yahudi, atau Majusi atau Nasrani, seperti haiwan itu melahirkan haiwan yang sama secara utuh. Adakah kamu menemukan adanya kecacatan?”
Riwayat Bukhari
Bermula dari situ perpisahan dengan cinta Allah pun bermula. Makin bertambah usia semakin jauh jarak perpisahan itu. Kekadang oleh corak pendidikan yang diterima. Begitu juga media massa yang didengar dan lihat. Apa lagu yang didengarnya? Apa filem yang ditontonnya? Cinta siapa yang lebih kerap dilihat dan didengarinya? Malang sekali, bukan cinta Allah tetapi cinta selain-Nya.
Puluhan tahun si anak dibuai oleh cinta makhluk seperti seorang anak yang dipelihara oleh ibu angkatnya. Hati, pemikiran, perasaan bahkan jiwa telah diserah seluruh dan sepenuhnya kepada ‘cinta angkat’ itu. ‘Cinta angkat’ itulah yang mendodoikannya sejak dia dalam kandungan ibu, di dalam buaian, di rumah, di sekolah, di dalam masyarakat dan di seluruh persekitarannya. Pancaindera kita sepenuhnya berinteraksi dan berkomunikasi dengan cinta itu sahaja. Dan pada ketika itu manusia yakin sepenuhnya bahawa ‘cinta angkat’ itulah cinta sejati kita.
Mencari Cinta Sejati
Ada orang yang bernasib baik, tiba-tiba arus kesedaran melanda. Cahaya ilmu menerpa dengan tiba-tiba. Lalu tersentaklah dia bahawa cinta itu bukan cinta yang sejati. Ada cinta yang lebih hakiki. Itulah cinta Allah. Dia mencari cinta itu, seperti anak angkat yang mencari ibunya yang sejati. Lalu dia menemuinya.
Menerusi pengajian, melalui pembacaan, menerusi lidah para daie, melalui tarbiah para ulama tahulah dia bahawa Allah-lah cinta yang sejati. Namun… semuanya masih di daerah ilmu, bukan di alam rasa. Dia tahu Allah wajib dicintai, tetapi hatinya tidak merasai. Aduh, malangnya… akal tahu, hati tak mahu!
Apa yang perlu dibuat bila hati telah sakit? Tidak ada lain, kita mesti mengubat dan merawatnya. Samalah seperti fizikal yang sakit, ia perlukan ubat dan rawatan. Oleh kerana fizikal kita berasal dari tanah, maka buatnya pun mesti berasal dari tanah. Feram, Natrium, Magnesiam dan lain-lain unsur semuanya dari tanah. Herba juga demikian.
Ubat sakit fizikal yang berasal dari tanah juga berasal dari tanah. Namun hati adalah soal rohani, ia bukan berasal dari tanah. Jadi ubat dan penawarnya bukan dari tanah. Tetapi ubat bagi hati ialah kembali kepada asalnya, yakni kembali dekat kepada Allah.
Hati yang dekat kepada Allah akan tenang dan sihat semula. Ia telah kembali kepada fitrahnya. Itulah ubat hati. Namun jalan ke situ bukan mudah. Ubat sakit fizikal selalunya pahit. Rawatan sakit fizikal juga perit. Tetapi oleh kerana inginkan badan yang sihat kita rela menelannya. Kita rela berpantang. Menahan daripada makan makanan yang berkolestrol, lemak, manis, masin, berminyak walaupun itu semua kesukaan kita. Kita ikut semua nasihat doktor. Berlari, bersenam dan mengawal stresss… kita ikuti, patuhi walaupun berat kerana inginkan sihat.
Pengubat Hati
Maka begitulah jalan untuk menyihatkan hati. Penawarnya pahit. Ubat jarang yang manis. Namun, semua itu perlu ditempuh jua. Apakah ubat hati?
Hadiri majlis ilmu iaitu ilmu yg memberi menfaat.
Mula-mula lazimilah menghadiri majlis ilmu. Ilmu adalah cahaya hati. Majlis ilmu adalah ‘taman syurga’ di dunia. Kata ulama, siapa yang tidak menghadiri majlis ilmu selama 40 hari (sesetengahnya mengatakan 7 hari) maka hati seseorang akan keras.
Walaupun berat kaki melangkah, gagahilah juga sepertimana pesakit yang terpaksa menelan ubat yang pahit. Terangi hati yang gelap dengan cahaya ilmu. Dengan ilmu kita dapat mengetahui sifat-sifat Allah yang Maha Sempurna. Nama-Nya yang baik dan mulia.
Amal ilmu, dirikan solat.
Dari sana, susuli langkah seterusnya. Ilmu imam, amal adalah makmumnya. Mulalah amalkan latihan-latihan asas dan teras untuk merawat hati. Ubat hati ialah zikrullah – ingat Allah. Dan cara mengingati Allah yang paling utama ialah mendirikan solat. Solat juga dikatakan berasal dari ‘silah’ (penghubung) antara hamba dengan Tuhan.
Fahami makna bacaan, hayati erti gerakan dan resapkan rasa-rasa daripada segalanya itu ke dalam hati. Walau susah sungguh, tetapi paksalah diri.
Sedangkan bisa boleh jadi biasa apabila dilazimi, apatah lagi ‘penawar’ tentulah lebih mudah kita biasakan apabila dilazimkan. Ingat solat itu penawar. Walaupun sukar kita merasa kemanisannya di peringkat awal, tetapi kemanisannya pasti datang juga jika kita berterusan mengamalkannya.
Ingat selalu kata-kata, mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis. No pain, no gain. Sedangkan merebut cinta makhluk pun susah, apalagi mencari cinta Allah. Tentulah lebih susah. Tidak ada jalan mudah, itulah jalannya… jalan mujahadah.
Berpantang
Seperti sakit fizikal yang perlu pada pantang larangnya, begitu jugalah ‘sakit hati’ ada juga pantang larangnya. Makan ubat tidak boleh diiringi makan ‘racun’. Apalah ertinya kalau kita rajin makan ubat penyakit darah tinggi, jika kita terus makan daging, garam dan lemak secara berlebihan?
Atau pesakit kencing manis yang rajin menyuntik insulin tetapi rajin juga minum teh tarik yang manisnya keterlaluan? Penyakit tidak akan sembuh, jika melanggar pantang. Bahkan, sesetengah pengamal perubatan menegaskan berpantang lebih baik daripada berubat.
Begitulah halnya dengan usaha penyembuhan ‘sakit hati’, ada pantang larang juga. Perlu ‘berpantang’ daripada perkara-perkara yang boleh menyuburkan nafsu. Misalnya, melihat, mendengar atau terlibat secara langsung dengan perkara-perkara yang diharamkan seperti pergaulan bebas, program hiburan yang merangsang nafsu, filem-filem lucah, dan lain-lain suasana yang boleh menyuburkan hawa nafsu. Sebaik-baiknya carilah kawan yang seiya sekata. Bentuk kumpulan kecil yang mempunyai satu fikiran, satu tujuan dan satu rasa – yakni sama-sama ingin mencari cinta Allah.
Cari perkumpulan yang baik.
Untuk buat baik, perlu ada kumpulan. Untuk buat jahat, perlu ada ‘geng’. Bila ada perkumpulan (dulu dikampus sering dinamakan study group atau usrah), maka tentu ada program. Program yang baik boleh dibentuk sebagai alternatif kepada program yang negatif. Membaca dan mengkaji buku-buku agama, meningkatkan ilmu fardhu Ain, mendengar kuliah tafsir, mendengar nasyid-nasyid atau lagu-lagu yang baik, program riadah, sukan dan rehlah yang Islamik adalah program-program soleh yang boleh diatur oleh perkumpulan itu.
Ini adalah penebat kepada idea-idea nakal dan jahat yang boleh menggoda kita. Kita ada kawan, ada aktiviti dan akhirnya terbentuklah suasana dan persekitaran yang soleh. Masa lapang kita akan terisi. Ingat, musuh orang muda adalah ‘masa lapang’. Masa lapang ini perlu diisi dengan kesibukan belajar dan memperbaiki diri. Dengan adanya program-program ini pantang larang dalam usaha menyembuhkan hati yang sakit dapat dijaga. Ada kawan mengingatkan. Ada program yang menyibukkan. Ada suasana yang mencorakkan.
Inilah sebahagian langkah untuk mengubat ‘sakit hati’ di kalangan para orang muda masakini. Sebelum berpisah renungilah kata Imam Ghazali rhm:
ya ALLAH..aq berusaha untuk mencintaimu..

penghulu segala istighfar~

zikrullah~penenang hati..
“Pertama telah kupandang makhluk yang banyak ini. Maka aku saksikanlah bahawa, tiap-tiap mereka mempunyai kekasih dan kecintaan tempat hatinya tertambat. Sebahagian daripada kekasih itu hanya mendampingi sampai ke sakit yang membawa maut dan sebahagian lagi hanya sampai ke tepi liang kubur.
Setelah itu kesemuanya pulang dan meninggalkan terbaring seorang diri. Tak seorang jua pun yang turut masuk ke kubur dan menghiburnya di dalamnya. Yang demikian tak kudapati selain amal yang soleh. Sebab itu maka kuambil ia menjadi kekasihku, supaya kelak ia menjadi pelita di dalam kuburku, menghiburkan dan tidak meninggalkan aku seorang diri.”
Oleh itu, takutlah kepada kemurkaan Allah. Carilah keredhaan Allah ketika di dunia lagi. Di akhirat nanti, bukan tempat untuk berbuat beramal. Alam akhirat ialah tempat kita diperlihatkan kebaikan mahupun kejahatan walau sebesar zarah pun.
Ya Allah, bantulah kami untuk ingat pada Mu, syukur pada Mu dan mengelokkan ibadah kami kepada MU! Bantulah mujahadah kami ya Allah…

Monday, February 7

pasrah~




Air mata~sekiranya ia ingin keluar..jgnlah dihalang..krn ia mampu memberi ketenangan n kelegaan pada kita..

muhasabah~jalan terbaik..fikirkan apa yg telah kita lakukan sehingga semua ni terjadi kpd kita..

PASRAH SEGALANYA~

Pernah hati ini terguris
Dengan fitnah dan tohmahan menghiris
Sehingga terasa diri ini hina
Kerana tiada siapa yang sudi membela
Kutabahkan hatiku harungi hidup
Biarpun tiada siapa yang menemani
Keseorangan aku di lautan sepi
Ditinggalkan mereka yang aku percayai

Namun ku tahu ada hikmahnya
Setiap segala yang menimpa diri
Kuserahkan segala padaMu Tuhan
Yang berkuasa jua mencipta
Kerana engkau MAha Mengetahui
SEgala apa yang terbuku di hati

C/O:Ya Allah tidakku terdaya lagi
Menahan dugaan yang mencabar ini
Terasa bagai noktah telah kutemui
Mengakhiri segala yang telah aku mulai
Ya Allah engkau lindungilah aku
Bekalkanlah daku dengan limpahan iman
Agar tabahku menghadapi dugaan
Agar tidakku berhenti di pertengahan

Kini di sini aku berdiri
Bersama harapan yang tulus suci
Agar terbitlah kembali menteri pagi
Setelah malamku berkalut benci

ya ALLAH..tahun ni..terlalu banyak kesedihan yg aku alami..namun aku tak mampu nk tafsirkan semuanya..apakah hikmah di sebalik semua ni..aku amat mengharapkan bimbingan dariMu dan juga teman2 ku,..aku begitu ingin menceritakan semuanya...namun aku x mampu..aku x mampu nk luahkan semuanya..seakan2 ianya tersekat di dadaku..begitu sesak nafasku skrg ya ALLAH..aku pasrah dgn apa yg telah terjadi padaku...sama ada semalam, hari ini ataupun es0k..aku pasrah ya ALLAH..aku tahu..Engkau xkan menduga sese0rang hambaMu melebihi tahap kemampuannya~
dan aku berpegang dgn janjiMu itu..aku berharap..aku mampu hadapi semuanya dgn tenang...duhai hati..TENANGLAH~